4 اکتبر 2022- بر اساس تحقیقات جدیدی که توسط دانشگاه کوئین مری لندن و کینگز کالج لندن انجام شد، کودکان و بزرگسالان جوان مبتلا به سندرم داون، چهار برابر بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند.

این مطالعه که در مجله ی Diabetes Care منتشر شد، نزدیک به 10هزار فرد مبتلا به سندرم داون و نزدیک به 40هزار فرد بدون سندرم داون را مورد بررسی قرار داد. این مطالعه مبتنی بر جمعیت با استفاده از داده‌های سه دهه (از سال 1990 تا 2020) از پایگاه داده‌های تحقیقات بالینی انگلستان - یکی از پرجمعیت‌ترین پایگاه‌های داده- انجام شد.

این اولین بار است که محققان به بررسی بروز دیابت و چاقی در طول عمر افراد مبتلا به سندرم داون در یکی از بزرگترین گروه‌های سندرم داون در جهان پرداخته‌اند.

محققان دریافتند کودکان 5 تا 14 ساله ی مبتلا به سندرم داون 10 برابر بیشتر از کودکان بدون این بیماری در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. این نشان می‌دهد که بررسی‌های بهداشتی سالانه برای کودکان مبتلا به سندرم داون باید با دقت بیشتری از نظر اضافه وزن ، چاقی و علائم اولیه دیابت برای کمک به تشخیص دیابت در اسرع وقت، با توجه به مستعد بودن این گروه و عوارضی که می‌تواند در مراحل بعدی زندگی برای آنها به همراه داشته باشد، انجام شود.

این مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به سندرم داون معمولاً خیلی زودتر به دیابت مبتلا می شوند - میانگین سنی تشخیص دیابت برای افراد مبتلا به سندرم داون 38 سال بود، در مقایسه با 53 سال در افراد بدون سندرم داون- که بر خطر بالاتر ابتلا به دیابت برای افراد مبتلا به سندرم داون در سنین جوان تر اشاره دارد و بر اهمیت نظارت دقیق برای تشخیص دیابت در مراحل اولیه تاکید می کند.

تصور می شود که ژنتیک و اضافه وزن از دلایل اصلی این امر باشد. مشخص شد که افراد مبتلا به سندرم داون شاخص توده بدنی بالاتری دارند و در سنین پایین‌تر به اوج شاخص توده بدنی خود می‌رسند، که به معنای خطر بیشتر دیابت نوع 2 در سنین پایین‌تر است. همچنین به دلیل کروموزوم های اضافی و مشکلات سیستم ایمنی در افراد مبتلا به سندرم داون، خطر ابتلا به دیابت نوع 1 افزایش می یابد.

دکتر لی چان، نویسنده ارشد این مقاله و ​مشاور متخصص غدد کودکان در دانشگاه کوئین مری لندن، گفت: این مطالعه اهمیت غربالگری زودهنگام دیابت و مسائل مربوط به وزن را در افراد مبتلا به سندرم داون، به ویژه در کودکان و بالغین جوان برجسته می کند. در حال حاضر شکاف قابل توجهی در تحقیقات در مورد این بیماری وجود دارد، که حدود 40هزار نفر را در بریتانیا تحت تاثیر قرار می دهد. برای کمک به رفع این شکاف در دانش، ما در حال انجام تحقیقات بیشتر در مورد این موضوع هستیم که چگونه ژنتیک بر افراد مبتلا به سندرم داون مستعد ابتلا به دیابت و چاقی تاثیر می گذارد، ما امیدوارم که بتوانیم این موضوع مهم پزشکی را بیشتر روشن کنیم.

پروفسور آندره استرایدوم، نویسنده ی مسئول این مقاله و استاد ناتوانی‌های ذهنی در کینگز کالج لندن، گفت: این بزرگترین مطالعه‌ای است که تاکنون بر روی بیماران مبتلا به سندرم داون انجام شده است تا نشان دهد که آنها نیازهای منحصر به فردی در رابطه با دیابت و چاقی دارند، و به غربالگری و مداخلات شامل رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی، در سنین پایین تر در مقایسه با جمعیت عمومی نیاز دارند.

نتایج این تحقیق به ارائه ی اطلاعات به برنامهLeDeR NHSE ، که به منظور کاهش نابرابری و مرگ و میر زودرس در افراد مبتلا به سندرم داون و ناتوانی های یادگیری راه اندازی شده است، کمک می کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-10-children-young-adults-syndrome-diabetes.html